仏法住持
- 2022/04/11
- 07:22

正法眼蔵 辨道話( 87)
仏法住持のあと、みなかくのごとし
[ このように、仏の教えの真髄を受けることと
坐禅を組むことはイコールだったのです
in this way To receive the essence of the Buddha's teachings
and to do zazen were equal
[ 何故そうなったのでしょう
How did this happen?
[ 坐禅とは、その形を保つ事
形を保つとは、輪郭の線上を生きる事です
Zazen means to keep its form
To keep the form is to live on the contour line
[ 御存じの通り、「線」 には、体積も面積も太さもありません
As you know, a "line" has neither volume, area nor thickness.
[ 紙に書かれた線は、虫眼鏡で見ると線には見えません
Lines on paper do not look like lines when viewed with a magnifying glass
[ 直線でも曲線でも、それは理念であってこの世のものではないと言えます
Straight or curved, it can be said that it is a philosophy and not of this world!
[ 太さがないのに、裏と表があるのも不思議です
It's strange that there is no thickness, but there is a back and a front!
[ 線を生きる新たな私
The New self Living the Line
[ この新たな目に見えない人、その特徴とは何でしょうか
What are the characteristics of this invisible new self
[ 目に見えないとは、物質ではないと言う事でしょうか
Invisible would be to say that it is not material?
[ もしそうなら、この新たな人間は、物質の拘束を受けません
If so, this invisible new self is not bound by the material
[ 物質の宿命とは何でしょうか
What is the fate of material?
[ 生まれ、老いて、病んで、死す
Born, aged, sick, and dead
[ 物質と言う存在形態の特質です
It is a characteristics of the form of existence called material
[ ここから、ややこしい問題が百出します
From here, a myriad of problems emerge
[ これらの問題を如何に解決するか
How to solve these problems
[ 物質と言う存在形態を、超えて行く必要が生じます
It is necessary to go beyond the form of existence called material
[ それが自暴自棄、自己放棄から達成出来ないのは明らかです
It's clear that this cannot be accomplished out of desperation and self-abandonment.
[ 身体と言う物質存在、その中にあって新たな存在形態を形成する
The body is a material existence, within which a new form of existence is formed.
[ 今の存在形態としっかり向き合い、しかも超えて行く
Face the current form of existence and go beyond it.
[ その現実的方策が、坐禅であったと言えます
Zazen was a practical way to achieve this.
[ それ故、生きた時代が異なるのに皆坐禅をなされたと言えます
Therefore, it can be said that everyone practiced zazen,
even though they lived in different times.
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