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諸仏の境界は不可思議なり






正法眼蔵 辨道話( 43 )

おほよそ諸仏の境界は不可思議なり
心識のおよぶべきにあらず
いはんや不信劣智のしることをえんや





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自分自身に対して「私」と言う
Say "I" to yourself.
この「自分自身」は身体の事かも知れません
This "self" could be your body.
この「自分自身」は感情の事かも知れません
This "self" could be an emotion.
それらすべてに対して「私」と言えます
You can say "I" to all of them.
この「私」は身体や思考や感情とは
別物と推定出来ます
This "I" can be presumed to be separate
from the body, thoughts, and emotions.
坐禅において、足の親指の内側や踵、
手の親指を活かします
In zazen, make use of the inside of the thumbs of the feet
, the heels, and the thumbs of the hands.
これは「私」が身体を止めたとも言えます
You could say that this is "me" stopping the body.
身体の手前には、思考・感情があります
In front of the body, there are thoughts and feelings.
身体を止める事で思考や感情にも強制力が及びます
By stopping your body,
you're forcing your thoughts and emotions to do the same.
暴れていた子供をぎゅっと抱き締める
Squeezing a flailing child in a hug
子供は何事もなかったように、ぽかんと佇む
The child stands there blankly, as if nothing had happened.
坐禅の中に、思考や感情が現れない
No thoughts or feelings appear in zazen.
身近にある事と言えます
You could say it's all around us.




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佐々木正巳

Author:佐々木正巳
青葉坐禅堂



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090-7325-5711 佐々木正巳 まで










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